Trzy rozstrzygnięcia TSUE – grudzień 2023

W grudniu 2023 roku TSUE wydał trzy rozstrzygnięcia, które rozwiały, wydaje się ostatnie, wątpliwości w zakresie skutków uznania umowy tzw. kredytu frankowego za nieważną. Wątpliwości, które niejednokrotnie były wykładane przez polskie sądy, w tym Sąd Najwyższy na niekorzyść kredytobiorców pozbawiając ich odsetek tudzież możliwości powoływania się na zarzut przedawnienia roszczeń.

Przedstawiamy krótkie podsumowanie tych wyroków:

Wyrok TSUE z dnia 7 grudnia 2023 roku w sprawie C-140/22 – brak wymogu składania oświadczenia o świadomości skutków nieważności umowy

 

TSUE w wyroku tym wskazał, że wynikająca z uchwały Sądu Najwyższego III CZP 6/21 z 7 maja 2021 roku wykładania, wedle której konsument winien składać oświadczenie o świadomości skutków nieważności umowy i tym samym powoływać się na ochronę konsumencką wynikającą z dyrektywy 93/13 jest sprzeczna z celem tej dyrektywy.

 

TSUE wskazał na fakt, że konsument będąc pouczonym w toku postępowania o możliwości rezygnacji z powoływania się na postanowienia nieuczciwe (tj. pozostawiania umowy w mocy z warunkami nieuczciwymi lub ich zastąpienia przepisami dyspozytywnymi) może jedynie zrzec się ochrony gwarantowanej dyrektywą 93/13, która mu przysługuje ale nie musi powoływać się na nią gdyż przysługuje mu ona z racji samego zawarcia z przedsiębiorca umowy zawierającej postanowienia nieuczciwe.

 

Podobne stanowisko zajmowaliśmy już w glosie do w.w. uchwały Sądu Najwyższego wskazując, że z dotychczasowego orzecznictwa TSUE nie wynika konieczność powołania się  na ochronę lecz możliwość jej zrzeczenia się.

 

Spodziewamy się zmiany praktyki sądowej w zakresie rezygnacji z wymagania aby konsumenci składali oświadczenia o świadomości skutków nieważności, chociaż sądy mogą wymagać od konsumentów oświadczeń czy rezygnują z ochrony przewidzianej dyrektywą 93/13.

 

Złożenie jednak takiego oświadczenia wedle orzecznictwa TSUE nie powinno mieć wpływu na początek biegu terminu dla naliczania odsetek ustawowych za opóźnienie dla konsumenta.

Postanowienie TSUE z dnia 11 grudnia 2023 roku C-756/22 – brak możliwości waloryzowania kapitału kredytu

Odpowiedź TSUE na pytanie czy bank może żądać zwaloryzowanego kapitału była tak oczywista, że rozstrzygnął postanowieniem a nie wyrokiem wskazując, że w razie uznania umowy za nieważną bank nie może żądać żadnej innej „rekompensaty” niż zwrot kapitału kredytu.

TSUE odwołał się w tym zakresie do wyroku z 15 czerwca 2023 roku C – 520/21, w ramach którego kwestia ta była już rozstrzygana stąd nie było konieczne ponowne wydanie wyroku a jedynie postanowienia.

Na kanwie spraw w sądach polskich, niektóre sądy po wydaniu wyroku C 520/21 nadal miały wątpliwości (naszym zdaniem niesłuszne), czy ów wyrok obejmował także zakaz waloryzacji kapitału. Stąd jeszcze w czerwcu 2023 roku Sąd Okręgowy w Warszawie zadał pytanie doprecyzowujące w.w. wyrok dopytując konkretnie o waloryzację.

Odpowiedź TSUE w formie postanowienia z odwołaniem się do wyroku sugeruje, że pojęciem „rekompensaty” z wyroku C 520/21 objęte jest także roszczenie waloryzacyjne.

Podsumowując, aktualnie nie powinno być żadnych wątpliwości, że banki nie mogą żądać żadnej rekompensaty (w tym wynagrodzenia za korzystanie z kapitału czy waloryzacji) poza zwrotem kapitału oraz odsetek ustawowych za opóźnienie od kwoty kapitału od momentu wezwania konsumenta.

Podobnie jak w wyroku C 510/21 TSUE w postanowieniu C- 756/22 przypomniał, że konsumentom należą się także odsetki za opóźnienie od momentu wezwania od kwoty roszczeń objętych wezwaniem.

Ryzyko zapłaty odsetek na rzecz banku i konsumenta powinno skłaniać obie strony sporu (o ile nie ma możliwości podniesienia zarzutu przedawnienia) do szybszego rozliczenia świadczeń z nieważnej umowy czy to w formie spłaty, czy zarzutu potrącenia czy w końcu w formie ugody.

Wyrok TSUE z dnia 14 grudnia 2023 roku w sprawie C-28/22 – kwestia możliwego przedawnienia się roszczeń banku

 

TSUE w wyroku przede wszystkim wykluczył możliwość uznania, że roszczenia banków zaczną się przedawniać dopiero od złożenia przez konsumenta oświadczenia o świadomości skutków nieważności.

TSUE uznał, że data rozpoczynająca termin przedawnienia się roszczeń konsumenta i przedsiębiorcy musi być tożsama, tj. roszczenia przedsiębiorcy nie mogą rozpocząć przedawniać się później aniżeli roszczenia konsumenta.

Zgodnie z orzecznictwem TSUE roszczenia konsumenta przedawniają się od momentu powzięcia przez niego wiedzy co do tego, że jego umowa zawiera postanowienia nieuczciwe.

Z wyroku C – 28/22 wynika, że konsument winien zamanifestować przedsiębiorcy fakt kwestionowania postanowień nieuczciwych  w formie reklamacji, w której powoła się na dyrektywę 93/13 czyli postanowienia nieuczciwe i wynikający z tego brak związania postanowieniami nieuczciwymi czy nieważność umowy. Od tego momentu rozpoczyna się bieg terminu przedawnienia się roszczeń przedsiębiorcy.

W praktyce sądowej to sądy będą ocenić reklamacje i pisma do banków odpowiadały wymogom wynikającym z w.w. orzeczenia TSUE tj. czy konsument świadomie zakwestionował postanowienia nieuczciwe i czy przedsiębiorca mógł liczyć się z obowiązkiem zwrotu świadczeń na rzecz tegoż konsumenta.

Powoływanie się na przedawnienie roszczeń banków jest jednak ryzykowne w związku z tym, że nie ma w tym zakresie jeszcze praktyki sądowej, a jednocześnie brak spełnienia świadczenia banku może rodzić obowiązek zapłaty odsetek ustawowych za opóźnienie od kwoty kapitału od momentu wezwania.

Sądy mogą powołać na art. 5 k.c. (chociaż naszym zdaniem nie ma ku temu podstaw) lub ewentualnie na art. 117 (1) k.c.

Dlatego podjęcie decyzji o powoływaniu się na przedawnienie się roszczeń banku wymaga bardzo dobrej analizy prawnej w zakresie dokumentacji sporu, w szczególności pism kierowanych do banku i jego odpowiedzi, a także dużej świadomości prawnej po stronie konsumentów co do możliwych kierunków praktyki sądowej i możliwych negatywnych konsekwencji finansowych.

 


powrót

Zestawienia wyroków Kancelarii GARLACZ znajdą Państwo w zakładce Blog.

Nasze wygrane miarą naszej skuteczności!

Zapraszamy!

Po uchwale Sądu Najwyższego z dnia 25 kwietnia 2024 roku Kancelaria Garlacz wprowadziła nową ofertę na szybszy i tańszy proces z bankiem.

Prześlij umowę do analizy na konsultacja@kancelariagalracz.pl

Zapraszamy do współpracy!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close