Kolejna nasza wygrana w SA Białymstoku! Umowa PKO BP nieważna. Wyrok prawomocny.

W dniu 27 stycznia 2022 roku Sąd Apelacyjny w Białymstoku (SSA Grażyna Wołosowicz) wydał prawomocny wyrok w sprawie przeciwko PKO BP S.A. (sygn. I ACa 256/21).

Jest to jeden z pierwszych prawomocnych wyroków uznających umowę kredytu zawartą z PKO BP S.A. za nieważną.

Sąd Apelacyjny zmienił wyrok Sądu I instancji – nie podzielił stanowiska co do rozliczenia kredytu w oparciu o tzw. teorię salda i zgodnie z tzw. teorią dwóch kondykcji zasądził całość dochodzonych kwot wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie od dnia złożenia pozwu do dnia zapłaty. W zakresie rozstrzygnięcia  na podstawie tzw. teorii salda Kancelaria GARLACZ złożyła apelację.

Szczególnie ważna była nasza walka z zarzutem zatrzymania podczas ostatniej rozprawy apelacyjnej. Bank, który zgłosił w toku sprawy jedynie zarzut zatrzymania procesowy i w ostatniej chwili przed rozprawą apelacyjną wysłał oświadczenie materialno-prawne bezpośrednio do powoda, domagał się odroczenia terminu rozprawy. My na to nie pozwoliliśmy, wskazując, że oświadczenie nie zostało odebrane przez powoda (co wynikało z systemu śledzenia przesyłek) i sąd nie powinien odraczać rozprawy, zamknąć ją w oparciu o materiał, który został do tego momentu zgromadzony. Sąd przychylił się do naszego stanowiska i rozprawa została zamknięta.

Zarzut procesowy okazał się przedwczesny – w ustnych motywach rozstrzygnięcia Sąd Apelacyjny wskazał, że zarzut zatrzymania był nieskuteczny, gdyż do czasu zamknięcia rozprawy brak było dowodu na to by powodowie otrzymali oświadczenie banku.

Podkreślić należy, że sprawa była o tyle skomplikowana, że bank kwestionował status konsumenta po stronie powoda, twierdząc, że posiadał on szczególną wiedzę w zakresie kredytów, ponieważ formalnie prowadził biuro pośrednictwa kredytowego. Udało nam się wykazać, że zakres obowiązków kredytobiorcy i jego wiedza nie były wystarczające, by uznać go za posiadającego szczególną świadomość co do ryzyk związanych z tego typu kredytem.

Jesteśmy szczególnie zadowoleni z tak korzystnego wyroku w tej sprawie, bowiem kredytobiorca zaprzestał spłaty kredytu, a bank pozwał go w odrębnej sprawie z ważnej umowy. Sprawę tę wstrzymał sąd na nasz wniosek do czasu rozpoznania sprawy z powództwa klienta. To oznacza, że udało nam się uratować kredytobiorcę przed widmem zapłaty zawyżonego salda frankowego i teraz wracamy do sprawy z powództwa banku.

Na marginesie przypominamy o treści art. 98 § 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, zgodnie z którym doręczenie zastępcze w związku z pozostawionym awizo nie wywołuje skutków prawnych. Jest to szczególnie istotne w sprawach na etapie postępowania apelacyjnego, bowiem bez doręczonego oświadczenia materialno – prawnego bezpośrednio powodowi sam procesowy zarzut zatrzymania jest nieskuteczny. Warto zatem, by kredytobiorcy nie odbierali takich pism z banku bo skutek doręczenia przez tzw. awizo nie działa.

Sprawę prowadziła mec. Barbara Garlacz wraz z mec. Małgorzatą Gałązką wspierającą klientów na każdym etapie procesu. Mec. Małgorzata Gałązka z Kancelarii GARLACZ specjalizuje się m.in. w umowach banku PKO BP.