Z wizytą u Rzecznika Praw Obywatelskich

29 października 2018 roku odbyło się spotkanie u RPO. Główni prawnicy prowadzący tego typu sprawy w Polsce spotkali się z Rzecznikiem aby przedstawić problemy w sądach i wypracować rozwiązania dla osób walczących w sądach.

RPO jest szczerze zainteresowany pomocą tzw. frankowiczom, jednak nie na poziomie globalnym w formie ustawy, gdyż tu obawia się lobby bankowego, które będzie wieszczyć upadek całego systemu ale na poziomie indywidualnym, tj. w ramach spraw sądowych.

RPO podkreślił, że świadomość frankowiczów odnośnie możliwości walki w sądzie jest większa w dużych miastach, natomiast w małych wciąż brak jest podstawowej wiedzy w tym zakresie.

Prawnicy przedstawili problemy w sądach:

1. Brak jednolitej linii orzeczniczej;
  2. Rażący brak znajomości tematu abuzywności postanowień umownych po stronie sądów oraz tematyki finansowo – ekonomicznej, w szczególności przez sędziów, którzy nie mieli tego wyłożonego na studiach;
  3. Celowa obstrukcja postępowań;
  4. Brak znajomości orzecznictwa TSUE;
  5. Obawa przed orzekaniem na korzyść kredytobiorców z uwagi na potencjalne skutki dla systemu bankowego;
  6. Brak działań po stronie Sądu Najwyższego w celu ujednolicenia linii orzeczniczej;
  7. Konflikty interesów w I i III Wydziale Cywilnym Sądu Okręgowego w Warszawie (sprawa małżeństwa Wagnerów oraz małżeństwa Kruczkowskich);

Dyskutowane możliwe rozwiązania:

1. Wystąpienie przez RPO do SN z zapytaniem prawnym w szczególności czy wyroki SOKIK mają moc wiążącą dla postępowań indywidualnych tak aby zostało to orzeczone bezpośrednio w sentencji wyroku a nie uzasadnieniu (jak w uchwale SN z 20 listopada 2015 roku);
  2. Szkolenia dla sędziów przeprowadzone przez osobę niezależną, która zna tematykę ochrony konsumenta na gruncie orzecznictwa TSUE;
  3. Edukacja „u podstaw” przez pełnomocników kredytobiorców;
  4. Ogólne wystąpienia RPO do właściwych organów i przedstawianie stanowiska RPO;
  5. Możliwy udział RPO w reprezentatywnej strategicznej indywidualnej sprawie sądowej, której rozstrzygnięcie będzie precedensem dla innych spraw (mec. Barbara Garlacz zaproponowała przystąpienie RPO do jednej z jej spraw);

Na spotkaniu nie ustalono jednak konkretnego harmonogramu działań, natomiast zaproszono prawników do przesłania dalszych propozycji działań do RPO.